ALEGERILE LOCALE DE ALTĂDATĂ: CONTESTAŢII, PROMISIUNI, SPECTACOL IEFTIN
În ziua de 28 august 2020, s-a
declanşat campania electorală, care se va finaliza cu alegerea în ziua de 27
septembrie 2020 a preşedintelui şi consilierilor judeţeni, dar şi a primarilor
şi consilierilor locali, pentru următorii patru ani.
Chiar dacă în ceea ce s-a numit
precampania electorală (adică campania dinaintea campaniei electorale) în afara
unor atacuri la persoană, a scoaterii de la naftalină a unor lucruri
arhicunoscute, a unor lovituri sub centură, totul a fost aproape de
normalitate, dacă comparăm cu ceea ce se întâmpla în campaniile electorale
desfăşurate în România ante şi interbelică şi chiar în primii ani de după
evenimentele din decembrie 1989.
Şi pentru că suntem în campania
electorală pentru alegerile locale (comunale cum erau denumite înainte de
război), să amintim că în perioadele amintite, primarul era ales indirect, de
către consilierii locali, fiind preşedinte de drept al Consiliului local care,
spre exemplu, în anul 1928, la Călărași, era format din 14 consilieri aleşi şi
7 consilieri de drept. Consilierii de drept erau: Gh. Şt. Dudău – reprezentant
al învăţământului profesional; preot Vasile Nanculescu – reprezentant al
bisericii; dr. Ioan Buda Dăscălescu – reprezentant al sănătăţii publice; dr.
vet. Anghel Antonescu – reprezentant al agriculturii şi domeniilor; N.
Elefterescu – reprezentant al lucrărilor publice; George Vlădoianu –
reprezentant al comercianţilor; Ath. Constantinescu – reprezentant al Consiliului
judeţean şi două consiliere cooptate: Zoe Eliseu Iliescu şi Olga Emanoil
Grădinescu. Trei locuri de consilier de drept erau descompletate şi urma să fie
ocupate de reprezentanţii învăţământului primar, secundar şi al doilea
reprezentant al Consiliului judeţean.
Dacă avem în vedere că atât
Consiliul local cât şi Consiliul judeţean sunt nişte parlamente locale, ce hotărăsc cu privire la dezvoltarea
comunităţilor care le-a ales, considerăm că politicienii acelor vremuri se
gândeau mai mult decât cei de astăzi la comunităţile pe care le reprezentau.
Trimiterea directă în aceste consilii a reprezentanţilor învăţământului de
toate gradele, sănătăţii, bisericii, agriculturii, comerţului, confirmă acest
lucru. Astăzi reprezentanţii acestor categorii profesionale au şansa de a
ajunge în consiliul local sau judeţean doar dacă fac politică şi sunt trecuţi
pe listele partidelor care câştigă alegerile (sunt puţine exemplele de
independenţi ajunşi în aceste consilii, după decembrie 1989). Prin modalitatea
de alegere de astăzi ajung în aceste consilii oameni care nu prea au legătură
cu problemele comunităţii, singura lor preocupare fiind aceia de a ridica mâna
după cum dictează interesele personale sau ale partidului din care fac parte.
Pentru
comparaţie vom prezenta unele aspecte din campaniile electorale interbelice.
Prezentând „Cronica electorală”
pentru Călărași, ziarul „Epoca” – ziar conservator -, din 10 octombrie 1898,
scrie despre felul cum își făcea campanie electorală primarul liberal și
afacerile acestuia: „În ziua de 24
septembrie, trecut, primarul de Călărași a hotărât să facă, cu mare tămbălău,
inaugurarea noului local de școală, clădire proiectată și pusă în lucrare încă
din anul 1893.
Pe lângă reclama electorală ce spera să facă cu ocazia inaugurării,
primarul a ales această zi și în scopul de a împiedica pe cetățeni să facă o
primire strălucită d-lui Gh. Gr. Cantacuzino, care era așteptat în acea zi în
localitate. Bietul primar nu și-a ajuns însă nici unul din scopuri.
Plictisit de semnificativa tăcere a publicului, primarul nu s-a lăsat
învins și a convocat o nouă întrunire intimă în localul primăriei…Pentru că la
acea întrunire primarul Enescu nu a făcut decât să se laude, amintim aici
câteva din faptele sale. Între multe altele, bunăoară, primarul Enescu și-a
construit o pereche de case cu material din lucrările comunale și întrebuințând
la lucru oamenii antreprenorilor, care aveau lucrările primăriei.
De când Enescu este primar al Călărașilor, pentru cele mai multe din
lucrările de edilitate nu s-a ținut licitațiune publică; toate lucrările au
fost date în regie. La construirea trotuarelor de bazalt, cu toate că lucrarea
a fost luată în licitație de C. Gheorghiu, pe prețul de 1 leu și 10 bani m.p.,
totuși primarul de Călărași a făcut lucrarea cu societatea de bazalt pe prețul
de 2,40 lei m.p. Numai de la această
lucrare, comuna a suferit paguba de 30.000 lei din diferența prețului pentru
25.000 m.p. de trotuar.
Pentru numirile în funcțiuni în serviciul primăriei, Enescu a inaugurat
licitațiunea și nici un funcționar nu s-a numit în funcțiune, până ce nu a
căzut la învoială și nu a plătit, fie prin anticipație, fie prin reținere din
salarii, prețul ordinului de numire.
Funcționarii primăriei, pe lângă atribuțiunile lor, o mare parte din ei
servesc de secretari de avocatură, samsari de procese și oameni de casă ai
primarului. Localul primăriei este transformat în birou de avocatură, unde
clienții intră și ies pe uși deosebite. Unul din funcționari, Mogoș, nu face
altceva decât lucrările de avocatură și notariat ale primarului.
Și încă multe afaceri de soiul
acesta le face primarul Enescu în administrația comunală, pentru care își aduce
laude. Până chiar și din firma primăriei și de la croitorul care a făcut hainele copiilor săraci, a căutat să
tragă beneficii.
Și cu toate astea, tot a îndrăznit să se laude!”
Ceea ce v-am prezentat este o
mostră de denigrare a adversarului politic, dar dincolo de aceste acuze,
trebuie spus că, în semn de prețuire,
pentru realizările sale ca primar al Călărașiului, o perioadă de timp,
strada Slobozia a purtat numele primarului denigrat, adică s-a numit strada Petre
C. Enescu.
Au fost nenumărate situațiile
când pentru motive întemeiate sau neîntemeiate alegerile au fost contestate.
Din păcate, cercetarea contestațiilor o făcea un om al puterii, inspectorul
comunal al plășii în care se afla comuna, iar decizia o lua prefectul, care în
multe din cazuri respingea contestația și valida alegerile. Spicuim, în
continuare din contestațiile găzduite de „Monitorul județului Ialomița”.
Referitor la alegerile pentru
Consiliul local al comunei Mihai Viteazu, din 25 martie 1905, se menționează
că: „În timpul când președintele secției
de votare continua cu despuirea scrutinului, șeful garnizoanei Gheorghe Gh.
Teșileanu, a pus cinci milițieni înarmați cu puști și baionete și îi invita să
rostească vorbe amenințătoare contra locuitorilor alegători care erau în
partida președintelui Comisiei Interimare, Gheorghe Teodorescu. Doi dintre
alegători, Paraschiv Constantin și Radu Ichim Frățilă, au fost chiar arestați
și ținuți în arest până când s-a încheuiat despuirea scrutinului.
Locuitorul Nicolae Gh. Stancu, chiar în sala unde aveau loc alegerile, a
provocat scandal, i-a dat cu pumnii în cap locuitorului Radu Ichim Frățilă, pe
care l-a îmbrâncit, dându-l pe ușă afară și băgându-l la arest cu concursul
șefului de garnizoană”.
Locuitorul Matei Nicolae, în sala
alegerii, sta cu o bâtă în mână, bâtă cu care l-a lovit în cap pe locuitorul
Vasile Tudor, spărgând și geamul de la ușa primăriei.
Locuitorul Vasile Gh. Bucureanu
stătea în ușa sălii de alegeri și se servea de o armă, lovind în cap cu patul
puștii pe alegătorul Vasile Mitran.
De asemenea, locuitorul Ioniță
Dumitru Radu, se servea de o armă procurată de șeful garnizoanei. Aflat în sala
de alegeri a lovit cu patul puștii pe alegătorul Roman Dumitru și tot la fel
s-a purtat și cu locuitorul Tudor Gh. M. Brașoveanu, care a fost bătut și dat
afară din sala unde trebuia să voteze.
În „Monitorul Ialomiței” din 27
septembrie 1907, găsim contestația cu privire la alegerile pentru consiliul
comunal din comuna Lehliu, desfășurate în ziua de 2 septembrie același an.
Dintre motivele invocate de contestari, menționăm: Libertatea alegătorilor a
fost oprită cu desăvârșire, căci cu două zile înainte de alegere, președintele
Comisiei Interimare I. Georgescu (precizăm încă odată că, atunci când primarul
era demis iar consiliul local își înceta activitatea, se instituia o Comisie
Interimară, care gira treburile primăriei și organiza noi alegeri. Bineînțeles
că de multe ori, președintele acestei comisii candida la funcția de primar) a
mutat primăria într-o locuință a fratelui său și în ziua alegerilor, acesta „împreună cu frații săi și câțiva bătăuși au
baricadat șoseaua cu amenințări și asforțări, cu îmbrânceli, a închis mai mult
de jumătate din locuitori și în urmă îi trimitea la sala de vot, câte doi sub
escortă în raza de 100 m, așa că locuitorii a trebuit să vie la vot pe la
marginea satului”.
În aceieași contestație se mai
precizează că: „Au votat zece locuitori
fără drept, în locul altora care au lipsit din comună, și alegătorul A. Petculescu
a încunoștiințat despre aceasta pe președintele biroului în momentul când voia
să voteze locuitorul G. Manoilă, în locul locuitorului Manoilă Stan, care
lipsea din comună. Conduși toți acei locuitori la locul de vot de către alesul
I. Georgescu cu oamenii săi. Locuitorul S. Popa, în ziua alegerii era la spital
la București și se găsește pe lista de vot că a votat”.
În același „Monitor” găsim și
contestația cu privire la alegerile din comuna Șocariciu (Unirea, de astăzi).
Astfel aflăm că „consilierul T. Nițu și
S. Ștefan, au păzit pe locuitorii ce veneau de la bâlciul Călărași, în ziua
alegerii și ajutați de consilierii Fl. G. Chiru și G. N. Mazăre, care stau și
ei de pază în calea oamenilor între Șocariciu și Beilic, se suiau în căruțele
lor și forțat îi dă jos la primărie silindu-i a vota pe Vasilescu”.
La 11 februarie 1926, un grup de
alegători din Călăraşi se adresau preşedintelui Biroului electoral al judeţului
Ialomiţa (reşedinţa judeţului era oraşul Călăraşi), arătând că: „Pentru alegerile comunale ale oraşului
Călăraşi, care au loc la 19 februarie 1926, de către propunătorii listei ce are
ca semn o linie verticală (liberalii – n.ns.) s-a propus printre candidaţi ca consilier supleant... un anume Stănescu
Ghiţă, din cătunul Măgureni, pendinte de oraşul Călăraşi.
Sursa foto: Constantin Tudor
Ori, Stănescu Ghiţă din Măgureni, propus ca consilier supleant, nu există
şi nu este înscris ca alegător în listele electorale ale oraşului Călăraşi.”
În baza legii de unificare
administrativă cerea să fie declarată nulă şi neavenită lista cu semnul
electoral o linie verticală şi să hotărască ca ea să nu figureze în buletinele
de vot.
Un alt grup de alegători şi
candidaţi înscrişi pe lista nr. 1 pentru consiliul comunal, contestau lista nr.
2, cerând să fie declarată nulă fiindcă unul dintre candidaţii propuşi,
Constantin C. Ion, al 15 - lea pe listă nu este alegător şi nu figurează în
listele de alegători din oraşul Călăraşi.( O fi verificat cineva listele cu
alegătorii din municipiul Călăraşi, după dezastruosul recensământ desfăşurat în
anul 2012. Dacă a făcut-o, sigur a avut multe surprize).
Pe listă figurau candidaţii
Vasile N. Stanciu şi Ion F. Buricescu - două din personalităţile Călăraşiului
interbelic -, care fiind profesori
Biroul electoral judeţean luând
în dezbatere cele două contestaţii şi având în vedere că art. 175 din Legea
pentru unificarea administrativă, prevede că
„propunerea candidaturilor se
face, pentru comune, cu cel puţin opt zile libere înainte de ziua fixată pentru
votare şi aceasta până la ora 18,00 a ultimei zile utile -, de unde rezultă în
lipsă de un text precis, că şi contestaţiile ce s-ar ivi în contra
candidaturilor propuse urmează a fi adresate tot înăuntrul citatului termen,
adică până în seara zilei de 10 februarie -, că întrucât ambele contestaţii
sunt introduse după expirarea termeneului prevăzut de citatul text – urmează ca
ele să fie respinse ca tardive” le respinge.
Dintr-o circulară a Ministerului
de Interne cu nr. 3990 C din 19 martie
1927 reţinem: „Ca urmare la ordinul
circular nr. 25220 din 12 octombrie 1926 şi conform dispoziţiunilor art. 162,
alin. penultim din legea pentru unificarea administrativă, nu pot fi aleşi
membrii aceluiaşi consiliu rudele până la al patrulea grad inclusiv, iar în
cazul când s-ar ivi aceste eventualităţi va fi preferat cel mai în vârstă din
cei aleşi.
Fiind sesizaţi că, în unele comisii comunale figurează în calitate de
consilieri soţul şi soţia, în altele figurează doi cumnaţi, avem onoarea a vă
face cunoscut că, întrucât legea nu face distincţiune între rudele de sânge,
afini şi colaterali, dispoziţia fiind generică, pentru rudele până la al
patrulea grad inclusiv, urmează că şi afinii intră în această categorie.
Prin urmare, soţul şi soţia, precum şi cumnaţii nu pot fi, simultan,
membrii aceluiaşi consiliu comunal, ei intrând în prevederile art. 162 din
citata lege şi vă rugăm să binevoiţi a lua măsuri în consecinţă, acolo unde va
fi cazul”.
La 11 noiembrie 1927 avem
înregistrată către prefectul judeţului următoarea contestaţie: ”Candidaţii partidului liberal (lista nr. 2)
la alegerile complementare, pentru consiliul comunal al comunei Călăraşi, în
conformitate cu dispoziţiunile art. 129 alin. 2 din legea pentru unificare
administrativă, contestă procesul-verbal al biroului secţiei de votare
Călăraşi, din 9 noiembrie 1927, prin care s-a atribuit listei nr. 1, fără semn,
un mandat de consilier comunal (sau local) de către domnul preşedinte al secţiei de votare şi cărei liste i s-a
atribuit o cincime din numărul mandatelor.
Motivele contestaţiei erau: 1) Lista nr. 2 întrunind un număr de 976 voturi
faţă de 510 voturi date listei nr. 1, urma ca totalitatea mandatelor să se
atribuie listei nr. 2, deoarece fiind vorba de o alegere complementară, deci
parţială, nu se poate aplica principiul cincimii la această alegere parţială.
În fapt, minoritatea din Consiliu are deja cincimea atribuită în urma
alegerii ordinare din februarie 1926, ca atare nu se mai putea în această
alegere parţială să se acorde o a doua cincime listei minoritare.
2) Legea pentru unificarea administrativă nearătând că la alegerile
complementare şi de preînnoire se aplică sau nu această cincime, în tăcerea
legii acesteia trebuie să aplicăm principiul pus în legea electorală din 1926,
prin art. 28, după care în caz de alegeri parţiale se proclamă ca alese listele
sau candidaţii care au întrunit cel mai mare număr de voturi. Art. 197 din
legea pentru unificarea administrativă pe care s-a întemeiat biroul secţiei de
votare, spune numai că aceste alegeri se efectuează ca şi cele ordinare, însă
nu vorbeşte nimic de atribuirea mandatelor şi ca atare este de aplicat
principiul din art. 98 alin. ultim al legii electorale”.
Cere să se acorde listei nr. 2
totalitatea mandatelor în număr de 5, plus 2 supleanţi. Luând în dezbatere
contestaţia candidaţilor listei nr. 2 prin care se susţine că „rău s-a atribuit de preşedintele secţiei de
votare Călăraşi, cincimea mandatelor listei minoritare nr. 1 în frunte cu Ioan
Bătrânu, deoarece la alegerile ordinare din februarie 1926, deja s-a atribuit
cincimea mandatelor minorităţii din consiliul comunal al comunei Călăraşi”,
prin deciziunea nr. 217 din 18 noiembrie 1927, admite ca întemeiată contestaţia
semnată de Ştefan Şerbănescu şi ceilalţi candidaţi de pe lista nr. 2 la
alegerea complementară de consilieri comunali din 9 noiembrie 1927, la oraşul
de reşedinţă Călăraşi şi în consecinţă se atribuie toate mandatele listei nr.
2, în număr de 5 consilieri şi 2 supleanţi, după cum urmează: Ştefan
Şerbănescu, Ion R. Moţoi, Leonida Petrescu, Ştefan Popescu şi Epifan Voiculescu
– consilieri, Alexe Nestea şi Mihai Preda – supleanţi.
Continuând cu contestaţiile ne
oprim la cea din 2 martie 1926, după alegeri, prin care un grup de alegători
contestă alegerea listei în frunte cu G. Cristodorescu (semn electoral o linie
verticală), în ziua de 19 februarie 1926, pentru următoarele motive:
1) unul din consilierii aleşi era
condamnat conform art. 327 Cod Penal, la 15 zile închisoare „pedeapsă infamantă”, după cum se dovedea
din certificatul Tribunalului Ialomiţa şi foaia matricolă a biroului
mobilizării, din care „se constată că,
consilierul Dumitru Marinescu nu trebuie să figureze pe lista de candidaţi,
deci întreaga listă este nulă pentru că
nu conţine numărul legal de candidaţi”;
2) consilierii aleşi, Ion R.
Moţoi şi Ilie Marinescu, deţineau cu chirie de la comună „gherete pentru vânzarea cărnii şi a peştelui, consideraţiuni pentru
care devin incompatibili cu calitatea de consilier comunal, aşa încât şi pentru
acest motiv alegerea acestei liste trebuie anulată”.
Şi astăzi, mulţi dintre cei ce aspiră la un
loc de consilier local sau judeţean , o fac în primul rând cu gândul la afaceri
pentru ei şi pentru partid şi mai puţin la binele comunităţii din care provin
şi în care-şi duc viaţa de zi cu zi.
Contestatarii susţineau că: „Se poate dovedi cu acte, dacă cei doi nu
recunosc”.
3) preşedintele biroului
electoral „a refuzat să primească la vot alegători care nu aveau carte de
alegător, dar erau înscrişi în liste şi-şi puteau dovedi identitatea”.
Trecând de la contestaţii la alte
evenimente electorale, vom aminti ceea ce consemna ziarul „Acţiunea”, care
apărea la Călăraşi, în numărul din 9 februarie 1930, referitor la desfăşurarea
campaniei electorale: „Agenţii electorali
au fost mobilizaţi, entuziasmaţi de sentimentele patriotarde şi idealiste ale
partidului, încălziţi de comanda şefului (adeseori, de rachiu), prevăzuţi cu
ghioage (argumente convingătoare) s-au răspândit în marea mulţime să cucerească
sufragiile cu mirajul promisiunilor”, iar mai departe consemna: „A fost chemat umilul cetăţean să-şi exprime
părticica sa de suveranitate prin vot, să-şi orânduiască cârmuirea care să-l
protejeze şi să-i uşureze existenţa. S-a smuls din toropeală ca să-l alimenteze
cu naivitatea lui un zgomot de bâlci în care politicienii – ca o trupă de artişti
de circ -, au avut rolul să atragă pe spectator cu o mască de clovn. S-a amuzat
alegătorul de acest spectacol zgomotos şi gratuit, a păşit cu încredere şi
mândrie în cabina de votare, şi-a dovedit puterea murdărind hârtia şi s-a
întors apoi acasă ca să mestece aceiaşi
sărăcie”.
Odată ajunşi în consiliu, atât
consilierii aleși, cât și cei de drept, trebuia, așa cum ar trebui și astăzi, să
fie preocupaţi numai de interesele comunităţii. Iată un exemplu în acest sens.
La 26 mai 1930, cu ocazia constituirii consiliului local, Gh. Cristodorescu a
citit o declaraţie semnată de 14 consilieri liberali: „Subsemnaţii, membrii aleşi în consiliul comunal al oraşului Călăraşi,
ţinem să declarăm următoarele: Întrucât noile consilii comunale au fost alese
şi sunt menite a funcţiona pe temeiul noii legi de organizare administrativă,
care tinde să schimbe cu desăvârşire caracterul de stat unitar al României
întregite.
Intrucât această lege s-a inspirat în ceea ce priveşte viaţa comunală de la
legislaţia Rusiei ţariste, iar în ceea ce priveşte viaţa judeţeană de la
concepţiile perimate ale monarhiei Habsburgice, ducând prin aceasta la
reînvierea regiunilor din vremea subjugării poporului român.
Întrucât prin această lege se încalcă dispoziţiunile Constituţiei, se
renasc tendinţele regionaliste în forma lor cea mai primejdioasă şi se pun
asupra contribuabililor sarcini noi numai pentru creaţiuni bugetare inutile.
Întrucât prin noua împărţire administrativă multe sate cu populaţie destul
de numeroasă, rămân lipsite de administraţiuni comunale proprii, ajungându-se
astfel în locul unei descentralizări reale la o adevărată destrămare naţională.
Consecvenţi cu atitudinea Partidului Naţional Liberal faţă de această lege,
declarăm că participarea noastră la această şedinţă de deschidere rămâne cu
înţelesul unei protestări hotărâte împotriva legii administrative astăzi în
fiinţă.
Cu toate presiunile ce s-au întrebuinţat în aceste alegeri comunale, cu
toate ingerinţele ce administraţiunea, prin reprezentanţii guvernului le-au
făcut, cu toate fărădelegile şi valoarea secretului votului prin cheile ce s-au
dat alegătorilor comunali, totuşi 910 alegători conştienţi şi liberi pe
voinţele lor ne-au trimis aici ca să protestăm în numele lor pentru reaua şi
destrăbălata administraţiune ce aţi făcut până acum (era vorba despre administraţia
naţional – ţărănistă - n.ns) şi este
suficient să vă amintim crima ce s-a comis contra unei populaţii de 15.000 de locuitori, dându-le o
pâine de două ori mai scumpă decât preţul real şi de o fabricaţiune mizerabilă.
Slujitori credincioşi ai intereselor comunale pe care le reprezentăm,
declarăm că vom interveni ori de câte ori va fi nevoie, în afară şi înăuntru
acestui consiliu pentru apărarea acestor interese şi vom căuta să împiedicăm
agravarea urmărilor nenorocite pe care le poate avea punerea în aplicare a noii
legi administrative, pentru ca astfel să înlesnim opera de mâine care va
trebui, prin desfiinţarea legii actuale, să redea vieţii judeţene organizarea
ei normală şi corespunzătoare atât nevoilor gospodăriei locale cât şi
intereselor superioare de stat”.
Prezent la şedinţă, prefectul -
ca reprezentant al Guvernului -, a intervenit, arătând că nu permite să se
citească o asemenea declaraţie, concepută în termeni necuviincioşi la adresa
guvernului şi gospodarilor comunei şi a suspendat şedinţa pentru cinci
minute. Într-o scurtă discuţie a rugat
pe consilieri să se dezbrace de orice patimă politică şi gândul tuturor să fie
îndreptat numai la interesele comunei, așa cum ar fi normal cu toți cei ajunși după
alegeri în asemenea poziții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu