CHINURILE FACERII PALATULUI
ADMINISTRATIV ȘI JUDECĂTORESC
(5 ANI DE BIROCRAȚIE ȘI 2 ANI
PENTRU CONSTRUCȚIE)
În materialele publicate
în presa locală sau postate pe facebook și blogul personal – istoriaregasita.blogspot.com -, despre Palatul Administrativ
și Judecătoresc, clădire emblematică a municipiului Călărași, atunci la sfârșit
de secol XIX, dar și în perioada care a urmat, mai puțin în ultimii 10 – 15
ani, când mare parte din clădire se află în stare de ruină, urmare a neputinței
autorităților locale de a găsi soluții pentru renovare, am afirmat de fiecare
data, pe baza surselor documentare cunoscute la acel moment, că piatra de
temelie s-a pus în ziua de 11 iunie 1895, iar recepția clădirii s-a făcut în
ziua de 21 ianuarie 1898, în această perioadă antreprenorul Giusepe Ciconi
construind alte două clădiri emblematice pentru municipiul de la cotul Borcei:
Școala nr. 2 de fete (nr. 4 de mai tîrziu) și Cazarma Pompierilor. Studierea presei
din acea perioadă, nu modifică cele două date, dar aflăm că construcția
superbei clădiri s-a terminat mult mai devreme, recepția provizorie fiind
făcută în ziua de 30 noiembrie 1896.(Despre aceiași clădire, a se vedea și O istorie a Călărașiului în imagini de ieri
și de azi(II). Clădiri reprezentative. Palatul Administrativ și Judecătoresc
pe costeltudor.com).
Aflând aceste lucruri
nu poți să nu te întrebi: Cum a fost posibil ca într-un oraș care avea doar
circa 9000 de locuitori să fie ridicată într-un timp așa de scurt o astfel de
monumentală clădire, iar astăzi într-un oraș cu circa 60.000 de locuitori, să
nu se găsească soluții pentru renovarea unei asemenea clădiri?
Vedere poștală scrisă la 6 iulie 1906
Dacă avem în vedere
că, încă din aprilie 1833, când Călărașii au devenit capitala județului Ialomița,
principala instituție administrativă a județului – Prefectura -, dar și
principala instituție de justiție – Tribunalul județean – funcționau în clădiri
improprii, pentru care se plătea chirie, este de înțeles că problema
construirii unei clădiri care să adăpostească cele două instituții s-a pus încă
de timpuriu.
Din expunerea
situației județului Ialomița1 pe care prefectul Atanase Stoianescu a
prezentat-o în deschiderea sesiunii ordinare a Consiliului județean din
octombrie 1895, aflăm că: “În ședința de
la 19 octombrie 1887 consiliul de atunci, al acestui județ, a votat o propunere
de a se contracta un împrumut de 400.000 lei, plătibil prin anuități în termen
de 30 de ani, cu destinațiune exclusivă de a servi pentru construirea
palatului administrativ și de justiție, temnița și cazarma călărașilor.
Guvernul ținând seama de legitima dorință a consiliului de a dota
instituțiunile județului cu locale proprii și îndestulătoare, a prezentat
corpurilor legiuitoare, un proiect de lege pentru autorizarea acestui împrumut
care s-a și votat de
Adunarea Deputaților în ședința de la 18 decembrie 1887 și de Senat în ședința
de la 19 februarie 1888; iar prin decretul nr. 368 de la 15 februarie 1888 s-a
promulgat de Majestatea Sa Regele.
Împrumutul s-a realizat în anul 1890, iar darea în întreprindere a
construcției palatului nu s-a putut adjudeca decât în anul curent 1895, de când
s-a și început lucrarea.
Această construcție, după caietul de sarcini, trebuie să fie complet gata
în termen de doi ani, deci în anul viitor se va realiza de fapt dorința
consiliului județean din anul 1887.”
Dar să vedem cum au
evoluat lucrurile după aprobarea împrumutului și de ce a început construcția
abia în anul 1895.
La 21 ianuarie 18902,
aflăm că împrumutul autorizat în anul 1887, nu s-a putut realiza la timp, “iar mai târziu casa de depuneri nu dispunea
de fondul de mai sus, precum nici acum nu dispune, deoarece și alte județe au
contractat asemenea împrumuturi care s-au și grăbit a le realiza.
Deputații Ialomiței, cunoscând necesitatea construcțiilor, s-au ocupat
zilele acestea de cestiune și în ședința Camerei de la 11, deputatul orașului
d. Gr. Chrisenghy, a întrebat pe d. prim
- ministru ce s-a făcut cu acel împrumut, iar a doua zi chiar, după ce i s-a
pus la dispoziție și a cercetat dosarul împrumutului, amicul nostru a citit în
Cameră următoarea propunere și următorul proiect de lege: <Propunere. În anul 1887 s-a votat de
Cameră și Senat și s-a promulgat în Monitor legea prin care se autoriza
Consiliul județului Ialomița să contracteze de la casa de depuneri,
consemnațiuni și economie un împrumut de 400.000 lei, cu procentele acelei
case, pentru construirea palatului administrativ și de justiție, temniței și
cazarmei călărașilor.
De atunci și până astăzi împrumutul nu s-a putut efectua, căci casa de
depuneri, pentru diferite motive, a refuzat să împrumute suma votată.
Având în vedere importanța acestor lucrări, recunoscută chiar de camera
prin votarea proiectului în cestiune;
Având în vedere importanța acestor lucrări, față cu starea deplorabilă a
localurilor sus menționate.
Considerând că sacrificiile ce județul ar face pentru construirea
acestui palat, plătind procente de 8 % la un particular, antreprenor, casă de
bancă sau oricine, ar fi minime față cu avantajele enorme ce prezintă clădirea
acestui palat.
Față cu refuzul casei a împrumuta suma, subsemnații propunem ca art. 1
al citatei legi din 1887 să se modifice în modul următor:
Art. unic. – Articolul 1 din legea din 1887 se modifică precum urmează:
Se autorisă consiliul județului Ialomița să contracteze de la casa de
depuneri, consemnațiuni și economie, sau de la veri ce casă de bancă,
particulari și antreprenori, un împrumut de 400.000 lei, plătibil prin anuități
în termen de 30 de ani, și cu procente maximum de 8 %; iar anuitatea de plătit
se va înscrie ca cheltuială obligatorie în bugetul anual al județului.>
Gr. Chrisenghy, I. Poenaru Bordea, C. Resu, N. Filipescu, N. G. Bibescu,
N. Voinov, I. R. Balanolu, Al. Gr. Ionescu, Gr. Constantinescu.
Campania întreprinsă în
interesul orașului și al județului de amicii noștri, le va atrage recunoștința
tuturor.
D. Laurian fiind încă reținut
în casă de boală, n-a putut semna acest proiect. D-sa însă va fi printre cei
dintâi a-l susține.
Sperăm că cu sprijinul
tuturor, în curând proiectul se va transforma în lege și județul va putea
începe în curând construcțiunile atât de indispensabile și atât de mult așteptate."
Vedere scrisă
în 7 septembrie 1908
Pentru a nu se pierde
timp, Consiliul județean demarează lucrările de întocmire a planului
construcției consultând “mai mulți
D-ni arhitecți din București în particular, dacă ar fi dispuși să concureze la
facerea acestui plan, pentru care lucrare consiliul general a fixat un premiu
de trei mii de lei, D-lor au declarat că pentru un asemenea modest premiu nu
pot concura arhitecți de valoare. Deosebit județul trebuie să plătească o
comisiune de trei arhitecți cel puțin, care să observe planurile concurenților,
și să le clasifice, să mai plătească rectificarea planului celui mai bun de se
vor găsi ceva inconveniente, cum întotdeauna se întâmplă, precum să mai
plătească unui architect pentru executarea planului.
Toți D-nii arhitecți consultați, au consiliat că e mai nimerit a se
angaja un architect de valoare necontestată, care să se însărcineze cu facerea
planului, cu aprobarea și executarea lui. Premiile sunt bune pentru lucrări mai
importante, care interesează talentele în arhitectură. Și această cestiune, pe
cât aflăm, se va supune consiliului județean.”3
Cea mai veche
imagine a Palatului Administrativ și Judecătoresc
În urma publicației
făcută de Comitetul permanent s-au arătat ca amatori de a concura pentru
facerea planului, arhitecții I. Socolescu și Paul Belau din București și A.
Sfircofski din Iași. Arhitectul Socolescu “a
propus învoiala de bună voie, explicând că pe județ îl va costa mai mult
facerea planului prin concurs, trebuind a plăti comisiunea de examinare a
planului, a plăti refacerea precum și executarea lui”.4
Chestiunea s-a
tranșat de Comitetul permanent, care “găsind
că s-au înscris un număr suficient de arhitecți ca să concureze la facerea
planurilor, a dispus să se țină concurs pentru facerea lor, planurile urmând să
fie depuse la Comitetul permanent până la 1 aprilie viitor”.5
În final, s-a hotărât
ca planul Palatului de Justiție și Administrativ să fie întocmit de arhitectul
Ion Socolescu, pentru suma de 3000 lei, iar la 22 iulie 1891 să se țină
licitație pentru darea în antrepriză a lucrărilor, valoarea acestora, după deviz, fiind de 345.000 lei.6
La 29 decembrie 1891,
Comisia înființată de Consiliul județean, compusă din membrii Comitetului
permanent și din C. Enescu, Alexe Vineș și Procop Dumitrescu, delegați de
Consiliul județean, pentru examinarea și aprobarea planurilor pentru
construirea palatului de justiție și administrativ este convocată pentru a
observa proiectele și a-și da avizul asupra planurilor pentru construirea
dependințelor palatului, destinate locuinței prefectului.7
Vedere scrisă la 2 iulie 1909. Cladirea din
prim plan este locuința prefectului
Cum la prima licitație
din 22 iulie 1891, nu s-a prezentat nici un concurent, au urmat alte licitații
la 26 august 1891 și 30 septembrie 1891, rezultatul fiind același.
La 2 decembrie 1891,
la reședința județului, s-a ținut o nouă licitație.8. Deși s-a primit o
singură ofertă din parte lui I. Ștefănescu și Ștefan Nicolau, antreprenori de
lucrări publice din București, cu prețul de 1,25 lei sub deviz, Comitetul
permanent a adjudecat licitația sub rezerva aprobării ministerului.
Ministerul de Interne
a infirmat rezultatul licitației, pe motiv că “devizele au fost făcute pe o sumă exagerată, așa încât singură lucrarea
palatului ar absorbi întreaga sumă împrumutată de 400.000 lei, sumă care era
destinată prin lege și pentru construirea unei cazarme de călărași și pentru
plata terenului pe care urma să se facă construcția”.9
Ministerul, prin
mijlocirea prefectului Arion, a pus în vedere comitetului permanent ca să ceară
arhitectului Săvulescu să se conformeze încheierii comitetului, la care aderase
și el în scris, și să refacă planurile și devizele pentru suma de 250.000 lei.
Doar în aceste condiții urmând ca ministerul să poată da aprobarea sa.
Ziarul ne mai spune
că noul palat se va construi pe locul unde e actualmente piața Carol I și că
acest teren a fost cumpărat de la primăria orașului. Acest lucru
se întâmplase la 19 iulie 1891. Prin actul autentificat la Tribunalul judeţului
Ialomiţa, sub nr. 270, primarul oraşului Călăraşi, Gheorghe Demetrescu, în
virtutea Hrisovului Domnesc al eliberării oraşului nr. 9 din 24 septembrie
1852, publicat în Monitorul Oficial nr. 6 din anul 1853, prin care se
recunoaşte dreptul de proprietate al comunei pe locul pieţei Carol I, notat pe
planurile oraşului datat 1852 iulie, aprobat prin menţionatul hrisov şi în
virtutea încheierii Consiliului Comunal nr. 195 din 6 iunie 1891 prin care pe
de o parte dispune vânzarea acestui teren către cassa judeţului Ialomiţa şi
aprobată de dl ministru de interne prin ordinul nr. 16.120/891 în preţul de lei
noi două zeci mii, iar pe de alta mă autoriză a forma actul de vânzare relativ
şi a stărui pentru transcrierea lui în Registrele Tribunalului, declar că am
vândut casei judeţului Ialomiţa locul pieţei Carol I din acest oraş menţionat
mai sus... cu obligaţiunea pentru
judeţ ca pe locul vândut să construiască Palatul Administrativ şi Judecătoresc,
a face grădină publică pe locul ce ar rămânea neocupat cu facerea Palatului. În
jurul terenului judeţul va lăsa neocupat cu grădină un spaţiu de patru metri
care să servească Bulevard şi Alee înconjurătoare la aceste construcţiuni.
Reprezentantul judeţului,
preşedintele Comitetului Permanent, Gheorghe Nicolescu, în virtutea votului dat
de Consiliul general al Judeţului Ialomiţa prin încheierea nr. 5 din 18
octombrie 1890 aprobată prin Înaltul Decret Regal nr. 495/1891 şi a încheierii
Comitetului Permanent nr. 1272 din 12 iunie 1891, accepta vânzarea la preţul şi
condiţiunile prevăzute în act, pe care se obliga a le executa. Suprafaţa
terenului era de 26.999 p.p.
Până spre sfârșitul anului
1892, cu toate silințele ce s-au pus, lucrarea nu a putut începe, ministerul
refuzând, așa cum am arătat, aprobarea adjudecării licitației, pe motiv că
proiectele lucrării trebuie modificate. Proiectele fiind refăcute de arhitectul
angajat și supuse aprobării Ministerului de Interne, care le examina cerând
informații de la Comitetul permanent, urma ca imediat după aprobare să se țină
licitație pentru adjudecarea lucrărilor.10
Din cauză că toți
concurenții la construirea Palatului Administrativ au găsit devizul prea scăzut
și la mai multe licitații cea mai avantajoasă ofertă a fost cu 4 la sută peste
deviz, Consiliul județean pentru a grăbi construcția palatului, a autorizat Comitetul
permanent să poată contracta lucrarea cu până la maximum 4 la sută peste deviz.11
În luna martie 1893,
Consiliul județean urma să fie convocat în sesiune extraordinară, “pentru a proceda la câteva viramente de
fonduri și a vota o sumă suplimentară reclamată de modificările aduse
proiectului și planului palatului administrativ-judecătoresc ce este a se
construi la Călărași”.12
Într-un articol mai amplu,
ziarul „Ialomițeanul”13 după ce amintește că a mai scris despre
intenția județului de a clădi un măreț palat în mijlocul pieței situată în
centrul orașului, piață care servea altă dată de târg pentru cereale, scrie: „În acest scop județul a împrumutat în anul
1890, prin luna octombrie, suma de lei patru sute de mii de la casa de depuneri
și consemnațiuni.
Șaptezeci și șapte de mii de lei din această sumă a
întrebuințat-o în anul trecut pentru construirea cazarmei Călărașilor, rămâne
deci, din întregul împrumut suma de lei 330.000. Această sumă este afectată la
ridicarea palatului de care vorbim și planurile clădirii sunt deja făcute și
aprobate de ministerul lucrărilor publice.
Ne pare rău că nu putem reproduce într-un clișeu, întreg
planul acestei clădiri, care va fi un splendid monument pentru orașul nostru.
Clădirea întreagă reprezintă un pătrat ce are pe o latură întinderea de 74
metri și 18 decimetri, iar pe altă latură 46 metri și 65 decimetri, cu un etaj
deasupra parterului.
În rândul de jos (parter) sunt anume prevăzute încăperile
pentru Tribunal, cu toate serviciile sale; în rândul de sus pentru Prefectură,
Consiliul Județean cu birourile dependinte de dânsul, Consiliul de hyhienă etc.
Într-o parte, la spatele fațadei principale, începe
localul Curții cu jurați, o clădire admirabilă lipită de corpul palatului și
care înaintează în interiorul curții.
Aceasta este, în trăsături generale, economia palatului
aprobat de consiliul tehnic.
El costă, după deviz, 345000 lei, și lucrarea se
adjudecase asupra d-lor I. Ștefănescu și Ștefan Nicolau din București cu
reducerea de 1 și 25 % sub deviz.
Ce se întâmplă, însă? Ministerul de Interne, cercetând
dacă județul dispune de întreaga sumă cât costă clădirea și văzând că în
bugetul pe 1892/1893 nu s-a alocat decât lei 250000 căci când s-a votat bugetul
nu erau făcute planurile și devizele, nu aprobă licitația și ceru Comitetului
permanent să-și facă alt plan care să nu coste mai mult decît are credit.
A trebuit deci, ca arhitectul să facă un alt plan din
care a scos clădirea Curții cu jurați. Acum planul palatului costă 300750 lei
și 50 de bani. Dar sala Curții cu jurați, care va trebui să se construiască mai
târziu, adică atunci când județul va dispune de fonduri, va costa 6o735 lei,
deci în total 615485 lei și 50 de bani. Este, prin urmare, o sporire de
cheltuieli de 16485 lei și 50 de bani pe care arhitectul o motivează prin
urcarea voluntară a prețurilor din deviz.
Cum se vede deci, arhitectul a modificat planul, după
dispoziția ministerului, astfel că în planul posterior s-a lăsat afară localul
Curții cu jurați și lucrarea totală s-a redus la suma de lei 300750 și 50 de
bani.
Acest plan s-a aprobat de consiliul tehnic superior, dar
în același timp consiliul tehnic superior a atras băgarea de seamă a
comitetului județean dacă nu e posibil ca edificiul să fie de la început, pe
toate laturile sale închis, adică clădirea să prezinte un careu cu patru
fațade, pentru ca să se poată alătura la aceste fațade străzi de circulat sau o
curte cu plantațiuni.
Ideea este aceiași care a inspirat și autorul planului,
cu deosebire că partea care rămâne deschisă, din cauză că nu sunt acum
mijloace, este rezervată a se acoperi cu o nouă construcție care să servească
de locuință Prefectului.
Cu toate acestea, părerea exprimată de consiliul tehnic
se va pune în dezbaterea consiliului județean în sesiunea extraordinară de la 1
martie pentru când este convocat consiliul.
Noi credem că este aici numai o neînțelegere în toate
aceste peripeții prin care a trecut și urmează a trece afacerea.
E drept că județul nu dispune anul acesta decât de suma
care i-a rămas din împrumutul de 400000 lei, scăzând 67000 întrebuințați pentru
cazarma Călărașilor. Dar clădirea nu se poate termina într-un an și ea va dura
negreșit doi ani cel puțin. Ce lipsea județului până la completarea sumei de
lei 345000 cât costă planul primitiv? Douăsprezece mii de lei.
Această sumă se putea prevede în bugetul județului pe
anul 1894-1895, deci ministerul nu trebuia să aibă atâtea scrupule că județul
n-are destul fond pentru terminarea clădirii.
Dar fiindcă s-a urmat astfel, atunci să se menție planul
posterior al d-lui inginer Săvulescu (care între
timp fusese numit arhitect pe lângă Ministerul de Interne în locul
demisionatului D. Maimarolu), pentru a nu
se mai pierde timp și pentru interesul de a se face de la început o clădire
completă pe cât posibil, rămânând să se construiască mai târziu locuința
Prefectului și salonul curții cu jurați când județul va dispune de mijloace.
Și, probabil, județul va dispune de mijloace îndată ce
construcția din planul posterior va fi terminată.
Cât privește pavarea pieței și dacă trebuie să se facă
străzi pe laturile palatului ori o împrejmuire cu plantații, acestea sunt
cestiuni secundare, de care consiliul se poate ocupa în urmă, căci negreșit,
nimeni nu-și închipuie că împrejurimile palatului vor fi neglijate.”
Și, totuși, o nouă licitație,
de această dată cu o valoare a lucrărilor de 413.998,98 lei, s-a ținut la data
de 20 mai 1893, dar din nou nu se prezintă nici un concurent și licitația se
amână pentru ziua de 24 iulie 1893.14
Abia la 26 februarie 1894 s-a
ținut la Comitetul permanent al județului, licitația de dare în antrepriză a
construcției Palatului Aministrativ și de Justiție din Călărași, lucrarea fiind
adjudecată asupra lui G. D. Ciconi, inginer și antreprenor de lucrări publice,
cu prețul din oferta sa de lei 3 bani 75 % peste deviz (la toate licitațiile
anterioare, ofertele cele mai avantajoase au fost cu prețul de 4 la sută peste
deviz).15
Lucrările licitației au fost
trimise spre aprobare Ministerului de Interne, toată lumea așteptând cu o vie
nerăbdare aprobarea licitației, spre a se putea începe lucrările.
Dar, Ministerul de Interne
comunică că „este gata să aprobe
contractul cu G. D. Ciconi dacă acesta consimte să facă lucrarea cu suma
cuprinsă în deviz fără nici o urcare”.16
Vedere
scrisă la 8 martie 1936
Fiind plecat din localitate,
se aștepta sosirea antreprenorului G.D. Ciconi pentru a se vedea dacă acesta va
consimți să renunțe la fracțiunea despre care era vorba și care însuma 15.000
lei, altfel urmând să se țină noi licitații. Întârzierea era păgubitoare pentru
județ, care nu câștiga nimic din aceste întârzieri, ci pierdea „pe fiecare an o diferență între procentele
care le ia la capitalul depus și acelea care le plătește la capitalul
împrumutat; și ar fi fost bine ca lucrarea să fi început pentru ca județul să
economisească chiriile autorităților pe care le plătește astăzi”.
Deși lucrarea fusese
adjudecată, pentru că ministerul nu aprobase rezultatul licitației din 26
februarie 1894, la 10 august 1894 se ține o nouă licitație, dar din nou nu se
prezintă nici un concurent, deși pentru această licitație venise în Călărași ca
să cerceteze condițiile și caietele de sarcini chiar și ing. Petre Radovici,
care condusese lucrările de alimentare cu apă a orașului Focșani și căruia îi
va fi atribuită lucrarea de întocmire a planului de nivelment și sistematizare
a orașului Călărași.
Pentru că trecuseră mai bine
de doi ani de la prima licitație și nu se întrevedea un alt ofertant
câștigător, Ministerul de Interne a aprobat în cele din urmă, adjudecarea
lucrării de către G.D. Ciconi, cu prețul de 3,75 peste deviz, pentru suma de
360.000 lei. Urma încunoștințarea antreprenorului, care să demareze lucrările, acesta
anunțân deja că pentru confecționarea cărămizilor era hotărât să aducă
specialiști din Italia.
Și, întradevăr, la 25
septembrie 1894, suntem informați că G.D. Ciconi, „antreprenorul construirii Palatului Administrativ și de Justiție, a
început a face lucrările pregătitoare pentru această mare construcție. În
primăvara viitoare se speră că se va începe și construcția palatului”17.
Și așa se va și întâmpla. În
primăvara anului 1895 lucrările pentru construirea Palatului Administrativ și
de Justiție din Călărași începuse de o săptămână, săpăturile pentru temelie
fiind făcute cu multă îngrijire, la o construcție care “va fi cea mai frumoasă podoabă a orașului Călărași”.18
Cu câteva zile
înainte de punerea pietrei fundamentale a clădirii, ziariștii de la “Ialomițeanul”
află că sistemul de încălzire a palatului, pe timp de iarnă, ar fi tot cel
primitiv, cu sobe. Cei în drept
erau rugați să revină asupra acestui aspect și să decidă ca încălzirea clădirii
să se facă prin sistemul cu calorifer, ceea ce consilierii județeni vor și face
în ședința din 10 iunie 1895, dându-și votul pentru introducerea caloriferului
în palat în locul sobelor.19
Piatra
fundamentală a impunătoarei construcţii, a fost pusă în ziua de 11 iunie 1895,
în prezenţa lui M. Deşliu, secretar general al Ministerului de Interne. La
festivitate au participat toate oficialităţile judeţului şi oraşului, precum şi
o mare mulţime de locuitori ai oraşului şi din localităţile învecinate. În
temelia clădirii, scris pe piele de viţel şi semnat de toate oficialităţile
prezente, închis într-un sul de sticlă, s-a aşezat un document al cărui
conţinut îl reproducem în continuare20:
Regatul
României
(marca ţărei)
Judeţul Ialomiţa
Astăzi 11 iunie, al o mie opt sute
nouă-zeci şi cincilea
an de la Cristos şi al
trei-zecilea de Domnie a M. S. Carol I Rege al României, şi a M.S. Elisabeta, Regina
României, a Moştenitorului
Tronului Țărei,
Ferdinand cu Augusta sa soţie Maria şi cu fiii Lor Principele Carol şi Principesa
Elisabetha, pusu s-a temelia marelui Palat al Dregătorielor Administrative şi Judecătoreşti, ce se clădeşte de judeţul Ialomiţa, cu
îngrijirea şi cheltuiala
lui, în vremea ocârmuirei lui Alexandru Varlam, iar Miniştri ai ţărei fiind:
Lascăr Catargiu,
preşedintele Consiliului
de Miniştri şi Ministru
la Departamentul din Năuntru, P.P. Carp, la Departamentul Industriei, Comerciului, Agriculturei
şi Domeniilor, Al. Lahovari la Departamentul de Afară, Al
Marghiloman la Departamentul Dreptăţei, Menelas Ghermani la Departamentul
Financelor, Tache Ionescu la Departamentul Școalelor şi al Bisericilor, C. Olănescu la Departamentul
Lucrărilor Publice
şi General C.
Poenaru la Departamentul de Războiu.
Au mai fost faţă la această serbare, toţi aleşii judeţului în Consiliul Judeţean, care sunt: Al. Fochide, Anastase
Nicolescu, N. Braţu, Alexe Vineş, D. Zisu, M. Gheţu, Procop Dimitrescu, Paraschiv Ceauşoglu, M.
Gheorghescu, Chiriac Bucşan, Şt. Pribegeanu,
Dobre Vasilescu, C. Dragomirescu, C. Pribegeanu, C. Jipescu, G. Dimitrescu,
I.N. Corbu şi G.N. Robe.
Pentru amintirea
acestei zile, s-a alcătuit acest document scris pe piele de viţel, iscălit de cei de faţă, închis în sul de sticlă şi care s-a aşezat în temelia clădirei zidindu-se peste dânsul.
Slujba bisericească s-a făcut de S.S. părintele protoereu al judeţului, Econom N. Alexandrescu,
înconjurat de întregul cler al oraşului.
Delegatul Ministerului de Interne
M. Deşliu
Prefectul
judeţului Directorul Prefecturei
Al. Varlam D.
M. Sideri
Membrii Consiliului judeţean Secretarul Consiliului judeţean
Preşedinte, Al. Fochide G. Nicolescu
Vicepreşedinte, N. Braţu Constructorul clădirei
G. D.
Ciconi
Arhitectul clădirei
Al. Săvulescu
După punerea
pietrei fundamentale, lucrările de construcție a palatului se activau pe
fiecare zi ce trecea, antreprenorul Ciconi dându-și toate silințele ca până în
toamnă clădirea să fie gata cu acoperiș chiar, pentru ca în iarnă să poată
lucra la interior.
Că lucrurile au
evoluat normal, aflăm la 15 septembrie 189621: “Palatul Administrativ
și Judecătoresc este aproape terminat și la sfârșitul lunii octombrie
autoritățile se vor muta întrânsul. Planul general al palatului a prevăzut
încăperi pentru a servi Prefecturii, Consiliului Județean, Tribunalului, Curții
cu jurați, Corpului Portăreilor, Subprefecturii plășii Borcea, etc. Cum însă,
Subprefectura după cea din urmă măsură, s-a stabilit în comuna Călărașii Vechi,
se poate ca apartamentele ce erau destinate Subprefecturii să fie date sau
închiriate altei autorități, cum de exemplu casieriei județului. Palatul
cuprinde 51 de încăperi (după alte surse,
58) care vor fi distribuite astfel:
În etaj: Pentru prefect 2 camere; Directorul Prefecturii 1 cameră; Șeful de birou al Prefecturii 1 cameră; Registratura și arhiva Prefecturii 2 camere; Săli pentru Consiliul Județean 2; Secretariatul Consiliului județean 2 camere; Contabilitatea județului 2 camere; Revizorul școlar 2 camere; Locuința servitorilor însărcinați cu îngrijirea palatului 2 camere.
În etaj: Pentru prefect 2 camere; Directorul Prefecturii 1 cameră; Șeful de birou al Prefecturii 1 cameră; Registratura și arhiva Prefecturii 2 camere; Săli pentru Consiliul Județean 2; Secretariatul Consiliului județean 2 camere; Contabilitatea județului 2 camere; Revizorul școlar 2 camere; Locuința servitorilor însărcinați cu îngrijirea palatului 2 camere.
Parterul: Marea sală a
Curții cu jurați; O sală de deliberare a juraților; o sală de consiliu a
Curții; pentru martori 2 camere; pentru procurorul Curții cu jurați o cameră;
pentru Portărei 2 camere; pentru Președintele Tribunalului 2 camere; o sală de
ședințe a Tribunalului; pentru grefa Tribunalului o cameră; pentru registratură
1 cameră; pentru judecătorul de Instrucție 3 camere; pentru procuror o cameră;
pentru avocați 1 cameră; jandarmii și corpul de gardă 2 camere; arestul 2
camere; servitorii palatului 2 camere; o cameră pentru păstrarea corpurilor
delicte.
La subsol două camere pentru păstrarea arhivei județului
și a Tribunalului (aici era arhiva Prefecturii și a Tribunalului
și atunci când le-a cercetat dr. Pompei Gh. Samarian, păstrate foarte bine,
dovadă că nu au fost distruse în timpul primului război mondial. Tot în palat
va fi găzduită Tipografia județului, iar mai târziu Protoieria și Judecătoria –
nota ns.).
Vedere scrisă la 4 august 1918
Frumos și încăpător este palatul; iar executarea acestei
clădiri, care formează o măreață podoabă pentru oraș, s-a construit de d.
arhitect Ciconi cu o conștiinciozitate care-i face onoare.
Palatul, împreună cu locuința prefectului, costă pe județ
(aproximativ căci încă nu s-a făcut situația definitivă), cam 480 mii lei. (prețul exact a fost de 488.825 lei-nota ns.).
Singură împrejmuirea curții palatului și a locuinței
prefectului costă 15.000 lei. Împrejmuirea aceasta se face cu stâlpi de stejar,
uniți cu sârmă, rămânând pentru alte timpuri să se facă o împrejmuire cu grilaj
de fier. Și cheltuielile n-au ajuns încă la sfârșitul lor.
Împrejurul palatului se vor face plantații, boschete de
arbori și răzoare de flori și verdeață, regulat șoseluite.
Mai este vorba să se înființeze câteva lămpi cu lumină
electrică în interiorul palatului și acolo unde e mai multă necesitate cum, de
exemplu, în sala Curții cu jurați și a Tribunalului, precum și în curtea
palatului; iar mai târziu să se facă în fața palatului un rezervor de apă.
Județul a făcut, în adevăr, un mare sacrificiu pentru
înfrumusețarea orașului, construind acest palat.
Și compensarea acestui sacrificiu nu se poate găsi în
economia ce se face de la chirii, căci aceste chirii erau anual de 7500 lei, pe
când amortizarea datoriei ce s-a contractat cu construcția costă pe județ câte
32792 lei 60 bani pe fiecare an în timp de 30 de ani, care însumează în total
un capital de lei 98778, numai anuitățile împrumutului de lei 413999, bani 98,
ce județul a făcut la casa de depuneri, afară de cheltuielile ce vor necesita
pentru reparații și întreținerea palatului.
Orașul are datoria de a se pune în armonie cu aceste
sacrificii ale județului și anume să paveze străzile, să se gândească la
facerea unor lucrări pentru aducerea apei potabile la dispoziția locuitorilor,
să planteze o grădină publică și să îmbunătățească sistemul său de iluminare.
Pavarea trotuarelor cu bazalt artificial este, se
înțelege, un început bun, și pentru aceasta suntem recunoscători actualului
consiliu comunal și șefilor partidului național liberal din localitate, dar mai
trebuiesc și alte îmbunătățiri carer se impun”.
Recepția provizorie a clădirii s-a făcut
într-o zi de sâmbătă, 30 noiembrie 1896, atunci când a sosit în oraș arhitectul
Țărușanu, însoțit de autorul proiectului, arhitectul Săvulescu. Cei doi,
însoțiți de prefectul Stoianescu, Procop Dumitrescu și A. Vineș, membri ai
delegației județene și arhitectul constructor al palatului Giusepe d. Ciconi, „au vizitat toate camerele palatului,
pivnițele, casa construită pentru locuința prefectului; au făcut sondaje pentru
a vedea temelia clădirii, au măsurat înălțimile și lărgimile pieselor și
sălilor, au măsurat scările etc. Totul a fost găsit bine.
Aceasta este recepțiunea provizorie, pentru că
construcția rămâne încă un an în seama d-lui antreprenor, anul de întreținere,
în care timp se poate vedea încă dacă construcția prezintă vre-un defect și
după împlinirea anului de întreținere se face recepția definitivă”.22
Vedere scrisă la 26 aprilie „1924
Recepţia
definitivă a lucrării s-a făcut în ziua de 21 ianuarie 1898, de o comisie
formată din: C.M. Mironescu, inginer, inspector general în Consiliul Tehnic de
pe lângă Ministerul Lucrărilor Publice; Atanase Stoianescu, prefectul
judeţului; M. Gheţu, preşedintele Consiliului Judeţean şi M. Wegener, inginerul
judeţului.
După darea în
folosință a clădirii, prefectul a luat măsuri pentru înzestrarea lui cu
mobilierul necesar, procedând sistematic și în limita mijloacelor de care
dispunea județul23. După confecționarea și fixarea transperantelor, „pentru înființarea de mobilier s-a încercat
mai întâi întocmirea unor proiecte pe baza cărora să se dea în întreprindere
lucrarea, dar acest mod de a se procura mobilierul a trebuit să fie părăsit
căci procente nu s-au putut face din cauzele acestea; dacă s-ar adopta desenele
și calitatea materialelor după fotografiile și prețurile curente ale
diferitelor case care construiesc sau furnizează mobile, s-ar da loc la
favoruri, preferințe magazinului după al cărui catalog s-ar forma proiectul în
paguba celorlalți.
Dar pentru că nici o lucrarea nu se poate face fără
fonduri, să arătăm mai întâi mijloacele de acoperire a cheltuielilor de
mobilier.
Consiliul județean judecând că cu fondurile ordinare nu
se poate înzestra palatul cu mobilierul de care are trebuință, a autorizat
contractarea unui împrumut de 90.000 lei din care lei 30.000 i-a afectat la
mobilizarea palatului cu mobilier.
Împrumutul s-a realizat și pe baza lui d. prefect a adus
chestiunea în deliberarea consiliului județean pentru a decide asupra modului
cum să se procure mobilierul pentru palat”.
Iată explicațiile
date de prefect, în ședința consiliului județean de la 1 noiembrie 1897: „După construcțiunea palatului administrativ
și judecătoresc din acest oraș consiliul județean a destinat fonduri cu care să
se înființeze mobilier la acest palat.
Saloanele care trebuiesc din nou și complet mobilate
sunt:
a) Sala de ședințe a
Consiliului județean.
b) Sala de ședințe a
Curții cu jurați.
c) Sala de ședințe a
Tribunalului.
d) Cabinetul Prefectului.
e) Sala de deliberare
a Tribunalului.
f) Cabinetul
Președintelui de Tribunal.
Mobilierul ce necesită urmează să fie potrivit cu
trebuințele serviciului și cu destinațiunea dată saloanelor.
Pentru procurarea acestui mobilier prin licitațiune
publică, am cerut serviciului tehnic al județului să formeze cuvenitele planuri
și devize, dar aceste proiecte nu s-au primit încă...”
Consiliul
deliberând asupra propunerilor prefectului a autorizat cumpărarea mobilierului
prin bună învoială; a instituit o comisie compusă din prefectul județului,
consilierul G. C. Gheorghiu și inginerul județului ca să cumpere mobilierul.
Pentru a îndeplini cele votate în consiliu, comisia a mers la București unde a
luat legătura cu mai multe case de comerț, care furnizau astfel de obiecte și a
găsit că „S. Emanuel care poseda un mare
magazin de mobile în str. Victoriei nr. 67, prezintă mai multe avantaje pentru
județ și garanții suficiente că va furniza mobilierul, articole de tapițerii și
decorațiuni, în condiții satisfăcătoare, deoarece acesta a mai avut astfel de
furnituri la Stat și județe pe care le-a îndeplinit în mod conștiincios”. Acesta
a venit la călărași în luna decembrie, aducând mostre de stofe și piele pentru
draperii și scaune, costul acestora fiind de 25.800 lei.
Comisia, secondată
și de M. Ghețu, președintele Consiliului județean, după ce a stabilit definitiv
devizele , forma și dimensiunile diferitelor furnituri și materialele care să
se întrebuințeze, pe care le-a sigilat a intrat în tratări cu S. Emanuel asupra
prețului, și după lungi discuții a
convenit a face o reducere din prețurile
devizului cu zece la sută, rămânând de plată lei 23.220.
Termenul în care
se va confecționa și a se preda mobilerul a fost stabilit la data de 1 mai
1898. Imediat după încheierea contractului, S. Emanuel a confecționat estradele
de lemn din saloanele pentru ședințele consiliului și pentru ședințele
Tribunalului. Din informațiile ziarului urma ca în luna aprilie 1898 mobilierul
să fie gata și să se instaleze în palat.
Având în vedere că
inițial a fost construit un gard din sârmă cu stâlpi de stejar, în ziua de 14
ianuarie 1911 a fost stabilită licitația pentru darea în antrepriză a
construcției împrejmuirii Palatului, cu oferte incluse și fără drept de
supraoferte24. Valoarea lucrărilor după devizul întocmit de
serviciul tehnic era de 39.900 lei, din care 26.000 lei valoarea grilajului de
fier, iar 13.000 lei construcția stâlpilor de la porți și a soclului de
zidărie.
Vedere în care
se vede gardul de fier și beton construit după 1911
Acum, după cele
consemnate, sintetizând putem spune că specificul românesc se poate aplica și
în acest caz: 5 ani de birocrație (cumpărare teren, făcut rost de bani, proiectul
planului clădirii, licitații) și doar doi ani pentru construcția efectivă a
clădirii.
Clădirea,
construită în stil neoclasic, cu fundaţii de beton, ziduri de cărămidă presată
cu grosimea de 42-50 cm ,
soclu placat cu piatră fasonată cu profilatură bogată, compusă din subsol
parţial, parter şi etaj, pod înălţat, planşee şi şarpantă de lemn şi
învelitoare de tablă galvanizată, avea la data recepţiei 51 de camere (după
alte surse, 58) şi o suprafaţă de 2517, 63 m .p.
De-a lungul
timpului clădirea, care a impresionat în epocă şi impresionează şi astăzi, prin
măreţie şi arhitectură, a suferit unele modificări şi reparaţii, dar cea mai
importantă lucrare de reparaţii s-a executat în anii 1957-1958. În acei ani,
din cauza crăpăturilor serioase de la parter până la cornişe, s-a întocmit un
proiect de reparaţii capitale şi consolidare a clădirii în valoare de 828.000
lei.
Cu această ocazie,
s-au făcut ancoraje de oţel beton lat de 50,5 mm şi oţel rotund de 25 mm , la ambele
aripi(dreapta şi stînga) pe laturi orizontale şi longitudinale.
De asemeni, s-a
refăcut planşeul la sala mare, deoarece tencuielile se desprinseseră, iar
fermele de lemn căpătaseră săgeată, fiind slab dimensionate şi parţial putrede
din cauza apelor ce pătrunseseră prin luminator.
Consolidările şi
reparaţiile din anii 1957-1958 au fost cauzate de infiltraţiile la fundaţii de
la haznalele ce se aflau pe ambele aripi, care s-au desfiinţat cu această
ocazie. Tot acum s-au executat trotuare late de 1 metru cu îmbrăcăminţi de
asfalt, cu rigole de scurgere şi cu drenarea apelor spre canalul colector.
Faţă de planul
iniţial s-au creat din unele birouri compartimente mai mici pe aripa dreaptă,
etaj la 2 săli, precum şi astuparea unui număr de 5 uşi.
În anii 1966-1967
s-a introdus încălzire centrală, clădirea fiind racordată la centrala de
termoficare de la blocurile din strada Progresul, valoarea lucrărilor fiind de
425.000 lei (în prezent, Palatul beneficiază de centrală termică proprie).
Deşi a fost
prevăzută cu ocazia reparaţiei din anii 1957-1958, considerându-se a fi
necesară, din cauza fisurilor existente la ambele aripi, care nici în urma
reparaţiilor nu se stabilizau, operaţia de subzidire la fundaţie nu s-a
efectuat.
Întrucât planşeele
erau de lemn şi la orice trepidaţie mai mare vibrau, s-a prevăzut şi în anii de
după 1968 au fost schimbate şi înlocuite cu planşee de beton. Tot atunci s-a
revizuit şi înlocuit parţial tâmplăria exterioară, ca şi învelitoarea de tablă.
După desfiinţarea
regiunii Ialomiţa, în anul 1952, clădirea a adăpostit Sfatul popular al raionului
Călăraşi, care ocupa toată partea dreaptă, iar aripa stîngă era ocupată de
Tribunalul Popular al raionului Călăraşi, Notariatul de Stat şi Colegiul de
Avocaţi.
Odată cu noua
reorganizare administrativă din anul 1968 şi reînfiinţarea judeţului Ialomiţa,
dar de această dată cu reşedinţa la Slobozia, Palatul Administrativ a găzduit
instituţiile de partid şi administrative ale municipiului Călăraşi, iar
după înfiinţarea judeţului Călăraşi, în
ianuarie 1981, acesta devine sediul Consiliului Popular al judeţului
Călăraşi(aripa din dreapta) şi Comitetul Judeţean P.C.R.(aripa din stânga).
Perioada imediat
următoare evenimentelor din decembrie 1989 producând schimbări în sistemul
administrativ românesc, Palatul Administrativ şi-a schimbat locatarii, aici
funcţionând Prefectura judeţului Călăraşi şi, pentru o scurtă perioadă,
Consiliul judeţean Călăraşi.
Astăzi, la peste
120 de ani de la darea sa înfolosinţă, Palatul Administrativ, care adăposteşte
numai Instituţia Prefectului, şi-a schimbat jumătate din faţă (aripa din
stânga), aripa din dreapta afându-se în stare de ruină, cel puțin până în acest
moment, autoritățile locale negăsind soluția pentru reabilitarea întregii clădiri,
care a reprezentat şi reprezintă emblema arhitectonică a judeţului Călăraşi.
Palatul Administrativ astăzi. Sursa: httpsaudiotravelguide.ro
Sala fostei
Curți cu jurați astăzi. Foto Bob Luminița
Locuința
prefectului astăzi. Foto Constantin Tudor
NOTE
1. ”Gazeta Ialomiței”, nr. 11 din 16 octombrie
1895.
2. “Construirea
palatului administrativ”, în “Ialomițeanul”, nr. 3 din 21 ianuarie 1890.
3. “Ialomițeanul”, nr. 3 din 20 ianuarie 1891.
4.
„Ialomițeanul”, nr. 7 din 17 februarie 1891.
5.
„Ialomițeanul”, nr. 8 din 24 februarie 1891.
6.
„Ialomițeanul”, nr. 19 din 19 mai 1891.
7.
„Ialomițeanul”, nr. 50 din 29 decembrie 1891.
8. “Ialomițeanul”, nr. 47 din 8
decembrie 1891
9. „Ialomițeanul”,
nr. 7 din 16 februarie 1892
10.
„Ialomițeanul”, nr. 42 din 25 octombrie 1892.
11.
„Luptătorul”, nr. 16 din 19 decembrie 1892.
12.
„Ialomițeanul”, nr. 6 din 7 februarie 1893.
13. „Ialomițeanul”,
nr. 9 din 28 februarie 1893.
14. „Ialomițeanul”,
nr. 21 din 23 mai 1893.
15.
„Ialomițeanul”, nr. 9 din 6 martie 1894.
16.
„Ialomițeanul”, nr. 14 din 14 aprilie 1894.
17.
„Ialomițeanul”, nr. 36 din 25 septembrie 1894
18.
„Ialomițeanul”, nr. 11 din 25 martie 1895.
19. „Ialomițeanul”,
nr. 19 din 4 iunie 1895 și nr. 20 din 12 iunie 1895.
20. Aureliu
V. Ursescu, Anuarul județului Ialomița pe
1906, Călărași, 1906, p. 224-225.
21. „Ialomițeanul”,
nr. 7 din 15 septembrie 1896.
22.
„Ialomițeanul”, nr. 15 din 1 decembrie 1896.
23. „Gazeta Ialomiței”,
nr. 12 din 5 aprilie 1898.
24. „Liberalul”,
nr. 100 din 19 decembrie 1910.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu