sâmbătă, 15 septembrie 2018

Centenarul orasului Calarasi in ziarul Universul


ZIARUL “UNIVERSUL” DESPRE CENTENARUL ORAȘULUI CĂLĂRAȘI

În septembrie 1933, când orașul Călărași își serva Centenarul, adică o sută de ani de când a devenit capitală de județ, ziarul “Universul” din 9 septembrie 1933, a acordat un spațiu amplu acestui eveniment, publicând sub semnătura călărășanului Vion, articolul “Centenarul orașului Călărași”, cu subtitlurile: “Târgul schelă Lichirești”, “Orașul liber Știrbei”,Cum s-a dezvoltat capitala jud. Ialomița într-o sută de ani”.


Iată ce scria ziaristul Vion despre orașul copilăriei, care-și serba Centenarul: “…În viziunea estompată a trecutului, revedem străzile înguste dar drepte și curate, de-a lungul cărora negustorii și-au înșiruit mărfurile; retrăim atmosfera de liniște deplină, de pace mulțumită a tuturor orașelor de provincie; ne îmbătăm în vis de razele soarelui ce-și răsfrâng strălucirea în oglinda liniștită și cenușie a Ezerului, dar mai ales retrăim aspectul patetic și unic al sălciilor ce se oglindesc într-o perpetuă mișcare în apele molcome ale Borcii. Timp de o sută de ani în acest colt de țară, perindatu-s-au vieți necăjite, suferinți modeste și necunoscute, bucurii mărunte, s-a perindat viața așa cum e, așa cum o știm.
În fiecare an însă o pietricică, o modificare, o noutate, au adus generațiile care s-au perindat pe malul neschimbatului afluent al Dunării.
Neînsemnat poate fi numărul anilor pentru marile orașe din Occidentul civilizațiilor milenare, pentru țara noastră, existența de o sută de ani a unui orășel, înseamnă o data ce trebuie marcată cu emoție pe răbojul progresului României independente.
Călărași, port sărac al celui mai bogat câmp al Europei, Bărăganul, noi îți dorim propășirea perpetuă în ritmul de progres pe care ți l-au imprimat toți cei cari au muncit și s-au străduit pentru înfrumusețarea ta!”
În continuare, ziarul scrie: “La începutul secolului al XIX-lea, pe malul Borcei, în partea ferită de inundații, pe unde se trece în Balta Dunării, era satul Lichirești – sat vechi, care a fost la origină un simplu punct de pază cu un post militar și un han pentru drumeți (ambele apar însemnate în planul ing. Scarlat Popovici de la 1851 – (n. ns. N.Ț), cei mai mulți negustori și ciobani, transformat apoi în schelă și târg.
În harta lui Cantacuzino de la 1700 – folosită de Del Chiaro – Lichireștii e trecut ca sat mare, alături de Stelnica, Tîmburești, Ciocănești. Mai înainte Domnii Țării Românești vămuiau la Lichirești  și Ciocănești.\

Pe la 1800 – 1810, Lichireștii aveau o căpitănie și dezvoltarea sa atinsese faza târgului – schelă (de fapt este vorba de o căpitănie, instalată aici de foarte timpuriu, la sfârșitul secolului XVII, iar  în rândul târgurilor Lichireștii a intrat atunci când la 2 iunie 1731 domnitorul Mihai Racoviță a semnat hrisovul prin care poruncea mutarea târgului de la Stelnica  - unde era organizat de Epitropia mănăstirii Colțea -, la Lichirești – n.ns. N.Ț.). În 1808, Tunusli îl menționează ca “schelă de grâne” la Dunăre. În partea dinspre răsărit a orașului Călărași, acolo unde sunt vechea biserică Sf. Nicolae, case cu pridvor, tip românesc și magazii de cereale, a fost târgul Lichirești.
În “Istoria comerțului”, d. N. Iorga spune că aici se întâlneau odinioară drumurile Bucureștilor cu al Brăilei (în planul ing. Scarlat Popovici de la 1851, două din cele trei bariere prin care se intra și ieșea din oraș se numeau București și Brăilei – n. ns. N.Ț.).
Dezvoltarea pe care a luat-o însă târgul Lichirești, într-un timp relativ scurt – numit așa de la hanul fraților Lichirești (Este singura astfel de mențiune cu privire la originea denumirii de Lichirești. Cu privire la acest aspect, punctul de vedere al dr. Pompei Samarian, este următorul: “Noi credem că însăși numirea de Lichirești derivă din numele Sfântului Nicolae al Mirei Lichiei; închinătorii din jurul acestei biserici îi va fi spus prin prescurtare, biserica Lichiei, iar poporanii bisericei Lichiei s-au numit lichireșteni, de unde numele satului de Lichirești”. Ipoteza avansată de dr. Samarian a fost împărtășită și de marele istoric Nicolae Iorga și apoi de toți cei care s-au ocupat de istoria așezării de la cotul Borcei. – n.ns.N.Ț.) – n-a fost numai din pricina așezării sale pe drumul de trecere din șesul Bărăganului în Baltă spre Turcia și nici a întâlnirii drumurilor Bucureștilor cu cel al Brăilei, ci a transformării Bărăganului dintr-o regiune de stepă, într-o regiune agricolă, economică. Dacă nu s-ar fi petrecut acest interesant fenomen economic, care a provocat înmulțirea satelor în interiorul Bărăganului, Lichireștii ar fi rămas tot o modestă schelă-târg, fără posibilități de dezvoltare.

Târgul-schelă, locuit de fruncționari și negustori, a atras apoi locuitorii satelor din împrejurimi. Era firesc ca centrul de gravitate al regiunei să fie acest târg așezat lângă un fluviu de importanța Dunării, loc de trecere în Baltă și spre sud-est, la Silistra.
Așa se explică cum în anul 1832, târgul Lichirești a ajuns capital de județ. (în realitate, 1833. Considerăm că este o greșeală de tipar, chiar articolul din care cităm referindu-se la centenarul orașului Călărași – n.ns. N.Ț.) Dezrobit de domnitorul Știrbei, de sub administrația Eforiei și proclamat oraș liber sub numele de Știrbei, noul oraș a atras populație multă din împrejurimi și astfel s-a întins repede. Înainte de 1852 s-a creat Mahalaua veche, după 1851 mahalaua Volna locuită de oameni liberi, apoi a înaintat spre est, de-a lungul șoselei, ca și spre N. și V. În 1864 s-a alipit de oraș vechiul sat Măgureni (Crețești)(Crăceni, Crăciani, în realitate – n.ns. N.Ț.); în 1880, s-au construit case în partea de N. și V., formându-se mahalalele Periferia și în 1895 Bordeele, cu tendința accentuată de a cuprinde și satul vecin Mircea Vodă.
Numele de Știrbei a fost apoi schimbat în Călărași. Pentru ce? În apropiere este satul Călărașii – vechi, care a dat o mare parte din populația sa orașului Știrbei. De aceea s-a schimbat numele său în Călărași”. (în realitate numele vine de la Călărașii ștafetari și a fost explicat cu altă ocazie – n.ns. N.Ț.)
În continuare, ziarul face apel la studiul lui V. Mihăilescu asupra orașului
Călărași: “Majoritatea covârșitoare a celor care-și cumpărau loturi în oraș era alcătuită din români functionari, negustori sau meseriași și plugari veniți în primul rând din satele ialomițene, în al doilea rând din cele de pe marginea teraselor dunărene. Merită o atențiune specială, din cauza împrumutării numelui și a contingentului dat, CĂLĂRAȘII-VECHI, sat așezat pe terasa superioară. El nu are însă nici o legătură direct cu întemeierea Lichireștilor ca sat, han și târg. Elemente din clasele înalte ale societății n-au intrat în populația noului oraș, deși ele se citează printre cei dintâi și cei mai însemnați proprietari. Acești proprietari, mulți din anturajul lui Știrbei, care dorea din suflet ridicarea orașului, posesori de moșii pe Bărăgan, n-au locuit aici, precum nu locuiesc nici acum.
Meritul este al domnitorului Știrbei, căci el și-a dat seama de importanța economică și administrativă ce o prezintă localitatea Lichirești și grație faptului că a dezrobit târgul, l-a declarat oraș liber și capitală a jud. Ialomița, orașul acesta a putut lua o mare dezvoltare într-un timp atât de scurt.
Notăm că în 1852 orașul avea numai 152 familii (750 de locuitori), iar în 1912 a avut 13.000 loc.
DEZVOLTAREA VIITOARE A ORAȘULUI CĂLĂRAȘI
Ocupându-se de viitoarea dezvoltare a acestui oraș-port, d. Vintilă Mihăilescu, în studiul citat, face următoarele interesante considerațiuni:
„Deși port al bogatului județ Ialomița, acest oraș, prin așezarea lui excentrică – aducătoare totuși de unele avantaje -, a trebuit să-și vadă „ținutul tributar” restrâns din cauza liniei București – Constanța.
Această împrejurare de geografie umană, i-a împiedicat repedea dezvoltare spre care tindea, potolindu-i avântul și reducând totul la o lentă dar continua dezvoltare. Această încetinire a progresului, care se răsfrânge în diferitele cifre ce arată mișcarea portului, foarte mult în continua dar înceata creștere a numărului locuitorilor, în viața puțin vioaie a localnicilor, dă într-adevăr impresia stagnării treburilor.
Totuși cum lucrurile par să fie departe de a sta așa de rău, pot sfârși prin următoarele observații-concluzii:
1.                 Aria care poate fi folosită sau deservită de orașul Călărași cuprinde cel puțin ¼ din județul Ialomița. Orașul se află la limita a două regiuni geografice bine definite. (Balta și Câmpul) și în putința de comunicare pe apă cu principala arteră (cea a Dunării), drept în fața unui punct militar de însemnătatea Silistrei. Acestea sunt faptele statornice din cuprinsul cadrului și spațiului geografic;
2.                 El va rămâne – chiar dacă situația sa excentrică l-ar face din ce în ce mai nepotrivit pentru reședință județeană – important punct de trecere, unic centru de concentrare a produselor “ținutului tributar”, târg pentru satele învecinate; (oare cei care au stabilit în 1968, noua capitală a județului Ialomița, la Slobozia, în dauna Călărașiului, citiseră acest studiu? Pun această întrebare, deoarece unul din motivele insistent invocate a fost tocmai acesta: situarea orașului Călărași la marginea județului, de parcă Galați, Brăila, Drobeta Turnu-Severin etc. s-ar afla în centrul județului – n.ns. N.Ț.)
3.                 Nu pot fi toate porturile porturi mari. Totuși, fiecare își poate îndeplini cu hărnicie rolul indicat de cadrul și spatial geografic, pentru a căror înțelegere și folosire integrală, trebuie să se lucreze pe toate căile. Căci, orașul Călărași poate aștepta încă mult de la o cultură intensivă posibilă, prin irigări, în regiunea sudică a Bărăganului mai umedă și mai influențată de baltă. El poate să se ridice de asemeni prin crearea unei serioase industrii locale, care ar permite transportarea de făină, nu de grâu și porumb, și ar ocupa multe brațe. O exploatare îngrijită a Bălții, ca pășune, ca loc pentru zarzavat, ca pește, din partea locuitorilor ( din Călărași și satele de pe terase), ar crește cu mult importanța actualului port.
În rezumat, de pe suprafața aceasta în centrul căreia se află Călărașii, s-ar putea scoate mult mai mult decât azi. Ca în atâtea alte ținuturi ale noastre și aici condițiile de așezare și cele fizice sunt superioare muncii depuse până în prezent.
Astfel, dacă orașul Călărași se află azi într-o lentă dezvoltare, care poate lăsa impresia stagnării, el e scos de acum din rândul orașelor pe care norocul celor mai fericite împrejurări trecătoare le-a ridicat grabnic și e trecut în categoria celor ce nu au să aștepte înflorirea lor decât de la munca orășenilor și sătenilor și punerea în exploatare intensă a întregii arii deservite”.
Articolul se încheie cu urarea pentru orașul Călărași “cu prilejul serbării centenarului său, să se dezvolte conform cerințelor și intereselor economice și culturale ale populațiunii sale care a dovedit simț gospodăresc și spirit constructiv”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

  CIMITIRUL PRIZONIERILOR DE RĂZBOI SOVIETICI DIN COMUNA BUDEȘTI   În materialul nostru despre Lagărul de prizonieri nr. 7 Budești am amin...